Φωτ. Shutterstock |
Το Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ το 1960 πρωτοπόρησε με τη δημιουργία του περίφημου Cambridge Cluster, έτσι ώστε τα καλύτερα επιστημονικά μυαλά του να έχουν ζωτική σύνδεση με τη βιομηχανία. Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 ο Alan Grant, ένας από τους πρωτοπόρους της κατάρτισης στην επιχειρηματικότητα στο κολέγιο του Babson στη Μασαχουσέττη των ΗΠΑ, όρισε την επιχειρηματικότητα ως τη «σημαντικότερη ακαδημαϊκή τάση για την εκπαίδευση σε θέματα επιχειρήσεων τον 21ο αιώνα». Ωστόσο στην Ελλάδα, λόγω ιδεολογικοπολιτικών αγκυλώσεων στα πανεπιστήμια αλλά και του στρεβλού μοντέλου ανάπτυξης της οικονομίας, επί δεκαετίες η συνεργασία επιχειρήσεων – ΑΕΙ ήταν ασθενική και διαπνεόταν από δυσπιστία.
«Πανεπιστήμια και επιχειρήσεις χρειάζεται και μπορούν να συνεργαστούν, με δομημένο και συστηματικό τρόπο», τονίζει ο ΣΕΒ.
Πλέον η ενίσχυση της σχέσης των πανεπιστημίων με τις ελληνικές επιχειρήσεις είναι επιτακτική. Για τον λόγο αυτόν η κυβέρνηση από την επόμενη χρονιά θα επενδύσει στην υλοποίηση ευρύτατου προγράμματος βιομηχανικών διδακτορικών. Δηλαδή θα χρηματοδοτηθούν διδακτορικά προγράμματα που θα οργανωθούν στα ελληνικά ΑΕΙ, εστιασμένα σε πεδία και αντικείμενα ενδιαφέροντος των ελληνικών επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα θα δοθούν συνολικά 36.000.000 ευρώ για 249 διδακτορικά τριετούς διάρκειας στα ΑΕΙ. Εξ αυτών τα 14.940.000 ευρώ θα χορηγηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και ίδιο ποσό θα δοθεί από τις επιχειρήσεις. Επίσης, από την κυβέρνηση θα δοθούν 6.000.000 ευρώ για εξοπλισμό. Η πρωτοβουλία θα είναι επωφελής και για τα δύο μέρη: το ακαδημαϊκό προσωπικό (φοιτητές, ερευνητές, διδάσκοντες) και τις βιομηχανίες. Ευρύτερα, μέσω της επιτυχίας του εγχειρήματος θα επωφεληθεί η ελληνική οικονομία… (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 04.11.2021 • 21:25).
Εύγε σε αυτόν που το σκέφτηκε και πολύ περισσότερο σε αυτόν
που ανέλαβε να το υλοποιήσει/δρομολογήσει. Περιμένουμε βέβαια θεαματικά αποτελέσματα
και τότε θα συγχαρούμε όλους όσους εργάστηκαν για την επιτυχία του, αλλά και εμάς
τους πολίτες που περιμένουνε (εγώ τουλάχιστον 60 χρόνια) να δούμε τα πράγματα να
αλλάζουν προς το καλλίτερο
Ελπίζουμε βέβαια ότι το πρόγραμμα δε θα εκτροχιαστεί, όπως συχνά
συμβαίνει στην ταλαίπωρη χώρα μας και δε θα δούμε τελικά «βιομηχανία διδακτορικών»,
πλέον της σημερινής απαράδεκτης καταστάσεως (όπως έχουμε επισημάνει περισσότερες
της μιας φορές στο Ημερολόγιο Απλά και Κατανοητά).
Με την ευκαιρία είναι σκόπιμο να επισημανθούν για μια ακόμα φορά
μεταξύ των άλλων, τα εξής:
- 1. Ποιοι θα διδάξουν και θα κατευθύνουν τους υποψηφίους; Πως θα επιλέγονται; Πως θα αμείβονται; Πως θα συμμετέχουν στις καινοτομίες, ιδίως αν έχουν οικονομικό αποτέλεσμα; Ποιες θα είναι οι σχέσεις τους με τα προγράμματα προπτυχιακών σπουδών κλπ., κλπ.
- 2. Θα ασχοληθεί ποτέ κανείς σοβαρά με τα θέματα της κινητικότητας των ερευνητών; (βλέπετε σχετικές αναρτήσεις στο Ημερολόγιο Απλά και Κατανοητά)
- 3. Πως οι υποψήφιοι θα έχουν επαρκή γνώση της αγοράς, του συγκεκριμένου βιομηχανικού κλάδου και της συγκεκριμένης βιομηχανίας; Ο μόνος τρόπος είναι να εργαστεί 3-5 χρόνια στη βιομηχανία, προτού αποφασίσει να συμμετάσχει σε πρόγραμμα ΒΔ. Θα μελετηθεί αυτή η πρακτική που εφαρμόζονταν στις ΗΠΑ της δεκαετίας του 1980, σχετικά με τις μεταπτυχιακές σπουδές;
- 4. Θα εκδοθεί ειδικός Εσωτερικός Κανονισμός των ΑΕΙ που θα συμμετάσχουν στα προγράμματα και θα αφορά τα ΒΔ, πριν την έναρξή τους; (πότε; από ποιον; πως θα εξασφαλίζεται η αυστηρή τήρησή τους; Ποια θα είναι τα κριτήρια επιλογής των υποψήφιων; (δεδομένου ότι θα υπάρχει και αποζημίωση). Μας προξενεί εντύπωση ότι στο άρθρο αναφέρεται ότι «οι φοιτητές λαμβάνουν μηνιαίως περί τα 835 ευρώ» - Θου φυλακήν το στόματί μου Κύριε!
Πάντως ευχόμαστε καλή επιτυχία στο εγχείρημα και μακάρι όλα να εξελιχθούν ομαλώς και με επιτυχία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου