Είμαστε ένας από
τους δύο συγγραφείς του ΠΔ 432 του 1981, περί «Ειδικών Λογαριασμών Διαχειρίσεως
Κονδυλίων Ερεύνης» και ο μόνος που προσπάθησε και κατάφερει να πείσει τη τότε
διοίκηση, να τους εφαρμόσει παρά τις έως και λυσσαλέες αντιδράσεις γραφειοκρατών
και πανεπιστημιακών του ΕΚΠΑ. Μπορείτε να διαβάσετε χαρακτηριστικές αναρτήσεις για τους ΕΛΚΕ στο
Ημερολόγιο Απλά και Κατανοητά.
Αργότερα και λόγω του
καθοριστικού μας ρόλου ως μέλους της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, στην πειραματική
οργάνωση και παροχή υπηρεσιών Υγείας εξ αποστάσεως (Τηλεϊατρική), διαπιστώσαμε ότι
ενώ οι πανεπιστημιακοί ερευνητές μπορούσαν να επιζητήσουν κάποιο επιμίσθιο από
την ενασχόλησή τους σε ερευνητικά προγράμματα, αυτό ήταν αδύνατον για τους ιατρούς
του ΕΣΥ, με τους οποίους αναγκαστικά συνεργαζόμασταν.
Αναλάβαμε τότε πρωτοβουλία
να πείσουμε την ηγεσία του Υπουργείου Υγείας ότι ιατροί του ΕΣΥ που μετέχουν σε
ερευνητικά προγράμματα, θα έχουν τα ίδια δικαιώματα όπως και οι πανεπιστημιακοί
και ο ευκολότερος τρόπος ήταν να δημιουργηθούν ΕΛΚΕ και στα νοσοκομεία της χώρας.
Το Υπουργείο βρήκε
την πρόταση δίκαια και προχώρησε στη νομοθετική κατοχύρωση της, με το Νόμο 3329/2005 ΕΣΥ (ΦΕΚ 81/Α/2005). Βάσει το
Νόμου αυτού εκδόθηκε ΚΥΑ με την οποία θεσμοθετήθηκε η δημιουργία των ΕΛΚΕΑ (Υπ.
Α. ΔΥ5γ/Γ.Π. οικ 75762/18-07-2005, ΦΕΚ ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ, Αρ. Φύλλου
1037, 21 Ιουλίου 2005).
Διαβάζει κανείς:
Αλλά με τις διατάξεις του άρθρου 4 του Νόμου 3329/2005 σε
κάθε Δ.Υ.ΠΕ. προβλέπεται Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης . Στις αρμοδιότητες
του εν λόγω Τμήματος σύμφωνα με τις διατάξεις του προαναφερόμενου Νόμου είναι
να:
1) Διαχειρίζεται κονδύλια
ερευνητικών, αναπτυξιακών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων, που προέρχονται από
χρηματοδότηση αντίστοιχων επιστημονικών προτάσεων εργαζομένων στο Ε.Σ.Υ. και
στις Μονάδες Κοινωνικής Φροντίδας. Η διαχείριση αυτή γίνεται μέσω Ειδικού Λογαριασμού
Κονδυλίων Έρευνας και Ανάπτυξης (ΕΛΚΕΑ).
2) Προκηρύσσει και χρηματοδοτεί από
τα αποθεματικά του Ειδικού Λογαριασμού ερευνητικά, αναπτυξιακά ή εκπαιδευτικά
προγράμματα, που είναι απαραίτητα για τη βελτίωση της ποιότητας και
αποτελεσματικότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας και κοινωνικής αλληλεγγύης
στον πληθυσμό.
3) Μεριμνά για την εκμετάλλευση των
αποτελεσμάτων των ερευνητικών προγραμμάτων και ευρεσιτεχνιών, όπως αυτή
καθορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Υγείας και Κοινωνικής
Αλληλεγγύης.
Με την υπ’ αρ. ΔΥ5γ/Γ.Π. Οικ. 75762/18-7-2005 Κοινή Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΦΕΚ ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ Αρ. Φύλλου 1037, 21.7.2005), σε εφαρμογή του προαναφερόμενου Νόμου συστάθηκαν οι Ε.Λ.Κ.Ε.Α και καθορίσθηκαν οι αρμοδιότητες των οργάνων διοίκησης, ελέγχου και διαχείρισης καθώς επίσης ο τρόπος ανάληψης και διαχείρισης των κονδυλίων του. (Τα παραπάνω από την ιστοσελίδας της 2ης ΔΥΠε Πειραιώς & Αιγαίου https://www.2dype.gov.gr/elkea).
Φαίνεται όμως ότι
δεν έγινε καμιά αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρονται, αν κρίνει κανείς
από το γεγονός ότι όταν ρωτήσαμε στελέχη της διοίκησης ΔΥΠε δήλωσαν πλήρη άγνοια!
Θα επικοινωνήσουμε με
τους επί κεφαλής του Υπουργείου Υγείας και θα προσπαθήσουμε να τους πείσουμε ότι
η αναβάθμιση των νοσοκομείων και η παροχή υπηρεσιών ποιότητος προς τους ασθενείς
θα βελτιωθεί σημαντικά αν ιατρικό προσωπικό του ΕΣΥ δραστηριοποιηθεί και σε ερευνητικά
προγράμματα, αυτοτελώς ή σε συνεργασία με πανεπιστήμια ή άλλους ερευνητικούς φορείς
το δημοσίου ή/και του ιδιωτικού τομέα.
Παρά τα είκοσι
σχεδόν χαμένα χρόνια, ελπίζουμε ότι δεν θα παραμείνουν οι μηχανισμοί ΕΚΛΕΑ ανενεργοί
και θα αξιοποιηθούν όπως λογικά είναι εφικτό.