Μας απασχολεί εδώ και πολλά χρόνια η κατασπατάληση τροφίμων
στα καταστήματα λιανικού εμπορίου.
Η μεγαλύτερη κατασπατάληση γίνεται από το γεγονός ότι πολλά προϊόντα
προσφέρονται σε χύμα μορφή, πράγμα που προφανώς οδηγεί σε μεγάλες απώλειες λόγω
της διαλογής που κάνουν οι πελάτες και της συμπεριφοράς τους να πιέζουν τα είδη
για να δουν αν είναι ώριμα. Δείτε τι γίνεται στις ντομάτες και τα φρούτα. Σε
άλλα είδη οι πολύ μεγάλές συσκευασίες, όπως οι πατάτες, τα πορτοκάλια κα.,
προφανώς πετάγονται μεγάλες ποσότητες λόγω απόρριψης από τους πελάτες εξαιτίας,
μεγέθους, χτυπημάτων, εκδορών, τομών κλπ.
Σε μερικά είδη ήδη γίνονται μεγάλες προσπάθειες περιορισμού
των απωλειών όπως οι φράουλες. Η τυποποίηση έχει το πρόβλημα των ειδικών συσκευασιών
και της αντίστοιχης επιβάρυνσης του κόστους και της συνεπαγόμενης κατανάλωσης πρώτων υλών.
Σκεφτήκαμε το ακόλουθο σενάριο.
Καταργούνται τα καταστήματα λιανικών πωλήσεων ή
δημιουργούνται νέα. Όλες οι παραγγελίες γίνονται ηλεκτρονικά. Τα προϊόντα συσκευάζονται
κατάλληλα και αποστέλλονται στους πελάτες στο σπίτι τους ή στην διεύθυνση που επιθυμούν.
Όλες οι απορριπτόμενες
ποσότητες ανακυκλώνονται είτε στα καταστήματα αυτά, είτε στα σημεία εκκίνησης
των προϊόντων. Μεγάλες ποσότητες οδεύουν προς περαιτέρω επεξεργασία, ενώ άλλες οδηγούνται
σε κομποστοποίηση και άλλες μορφές αξιοποίησης.
Το ίδιο μπορεί να γίνει σε καταστήματα έτοιμου φαγητού, δηλαδή
Παρασκευή κατόπιν παραγγελίας.
Δείτε την επιτυχία των τυποποιημένων φρέσκων σαλατών. Φυσικά
δεν τίθεται θέμα για τα απορρυπαντικά, τα είδη καθαριότητος, χαρτικά,
αναψυκτικά παγωτά, αλλαντικά συσκευασμένα κλπ., κλπ.
Προφανώς θα πρέπει οι επιχειρηματίες να υπολογίσουν ένα
μεταβατικό στάδιο, πριν καταργηθούν ουσιαστικά τα σουπερμάρκετ όπως τα ξέρουμε
σήμερα. Αλλά θα διευκολύνουν ιδιαίτερα εργαζόμενους, πολυάσχολους και θα
εξοικονομήσουν και χρόνο για να τον αφιερώνουν στα παιδιά τους και στα ιδιαίτερα
ενδιαφέροντά τους.
Οι σχετικές διεργασίες έχουν ήδη αρχίσει, αλλά πρέπει
συστηματοποιηθούν και να ενταθούν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου