Εδώ και περισσότερο από 10 χρόνια ο πυρετός των
μεταπτυχιακών κατέλαβε φοιτητές, ελληνικές οικογένειες και τα μέλη των πανεπιστημίων.
14.000 Υποψήφιοι Διδάκτορες
10.000 Μεταπτυχιακοί Φοιτητές
2.100 Διδακτικό, Ερευνητικό και Εργαστηριακό Προσωπικό
Ο καθένας είχε τους δικούς του λόγους. ‘Όλοι όμως μαζί χέρι,
χέρι δημιούργησαν τη φούσκα των μεταπτυχιακών τίτλων. Των απαραίτητων, κατά τη λαϊκή
σοφία.
Τη τρέλα αυτή υποδαύλιζε αρχικά η πλήρης αδιαφορία του υπουργείου
Παιδείας και αργότερα η εμμονή του για δωρεάν σπουδές, εν ονόματι του προφανούς
λαϊκισμού, ότι τα φτωχά παιδιά πρέπει να σπουδάζουν εσαεί, ανεξαρτήτως
προσόντων και αναγκών της χώρας, δημοσία δαπάνη.
Τη δεκαετία του 1980 καταφέραμε, ως ακαδημαϊκοί επισκέπτες,
να παρακολουθήσουμε τη λειτουργία του περίφημου ΜΙΤ. Τότε οι σπουδές σε ένα μεταπτυχιακό
πρόγραμμα κόστιζαν περίπου 10.000 $. Αλλά μας εξήγησαν ότι συνήθως τα δίδακτρα καλύπτονταν
από εταιρείες που έστελναν επιλεγμένους νέους να τα παρακολουθήσουν και αφού είχαν
εργαστεί για διάστημα όχι μικρότερο της 5-ετίας στη βιομηχανία και τις
επιχειρήσεις. Με τη λογική αυτή και οι νέοι ξέρουν τι εστί παραγωγή και
απαιτήσεις της αγοράς και έχουν αποδείξει ότι είναι ώριμοι να επιτύχουν στις
σπουδές τους και να αξιοποιήσουν τις νέες γνώσεις που θα αποκτήσουν.
Στην Ελλάδα έχει γίνει της μόδας, αμέσως μετά το πρώτο
πτυχίο να συνεχίζουν τις σπουδές τους για άλλα 2 ή 3 τουλάχιστον χρόνια, χωρίς
εικόνα της αγοράς, της ζωής, της εργασίας και χωρίς να έχουν ιδέα πως και που
θα αξιοποιήσουν τις νέες γνώσεις. Με τις πολιτικές που ακολουθούνται, το κύριο
στοιχείο που εξασφαλίζεται είναι η παρατεταμένη στάθμευση (το πάρκινγκ) των
νεών ανθρώπων και έτσι περιορίζεται και η επίσημη ανεργία πτυχιούχων.
Άμεση έναρξη μεταπτυχιακών σπουδών απόκτηση διδακτορικού διπλώματος
είναι ίσως ενδεδειγμένη για χαρισματικούς νέους που επιδιώκουν γνώσεις στο πεδίο
της βασικής έρευνας και με σκοπό την ακαδημαϊκή σταδιοδρομία.
Αν υπάρχουν άλλοι που πιστεύουν ότι κάνουμε λάθος, με μεγάλο
ενδιαφέρον θα ακούσουμε τον αντίλογο.
ΥΓ: Ανάγλυφα
η παρούσα κατάσταση περιγράφεται από τα στοιχεία του Πανεπιστημίου Αθηνών (από τις
Ιστοσελίδες του ΕΚΠΑ)
40.000
Ενεργοί Προπτυχιακοί φοιτητές 14.000 Υποψήφιοι Διδάκτορες
10.000 Μεταπτυχιακοί Φοιτητές
2.100 Διδακτικό, Ερευνητικό και Εργαστηριακό Προσωπικό
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου