Η ανώτατη παιδεία δεν είναι σαν οποιοδήποτε αγαθό ή υπηρεσία. Η κοινωνική της σημασία επιβάλλει τον αυξημένο εποπτικό και εγγυητικό ρόλο του κράτους, όπως αποτυπώνεται στο άρθρο 16 του Συντάγματος. Τα ΑΕΙ είναι και θα είναι προεχόντως δημόσια, προσβάσιμα σε όλους.
Με τη δημιουργία ενός οιονεί ακαδημαϊκού ανταγωνισμού με έπαθλο την οικονομική ενίσχυση προάγεται η συνταγματική αρχή της αξιοκρατίας και δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για καλύτερα δημόσια ΑΕΙ. |
Ωστόσο, το μοντέλο της δωρεάν, κρατικής ανώτατης παιδείας εκφυλίστηκε από κατάκτηση σε τροχοπέδη. Επωάζει μονοπωλιακές, κλειστές και κοστοβόρες δομές, δέσμιες και προέκταση της πελατειακής διακυβέρνησης. Χωρίς αξιοκρατία, εξωστρέφεια, επαρκή διασύνδεση με τις επιστημονικές, κοινωνικές και επαγγελματικές εξελίξεις … (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ, 19.01.2020 : 21:08).
Συμφωνούσαμε σε όλα όσα έγραφε ο σεβαστός κ. καθ. μέχρι του σημείου που φθάσαμε στην παράγραφο:
… Αφετέρου, επιχειρεί (ο νέος νόμος) να κόψει όσο γίνεται περισσότερα κεφάλια από τη Λερναία Υδρα της δημοσιονομικής γραφειοκρατίας, τον περιβόητο ΕΛΚΕ, ο οποίος λειτουργεί περισσότερο ως εμπόδιο παρά ως μέσο χρησιμοποίησης κονδυλίων για την έρευνα και την εκπαίδευση.
Και περιπέσαμε σε απελπιστική απογοήτευση.
Ελπίζουμε να μην κατανοήσαμε επακριβώς τι θέλει να περιγράψει ο σεβαστός κ. καθ. ή να αναφέρεται στους ΕΛΚΕ στη σημερινή τους μορφή και στη σημερινή τους διαχείριση.
Ο μηχανισμός των Ειδικών Λογαριασμών είναι η μόνη πραγματική καινοτομία που έγινε στο δημόσιο τομέα από το θρυλικό 1981. Δείτε τις αναρτήσεις https://simpleandclear.blogspot.com/2008/08/blog-post_28.html και http://simpleandclear.blogspot.com/2013/07/blog-post_657.html και άλλες σχετικές στο Ημερολόγιο Απλά και Κατανοητά.
Ελπίζουμε η εξαιρετική υπουργός Εκπαίδευσης που τη λένε Παιδεία, θα ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα των Ειδικών Λογαριασμών και θα τους βάλει στη «θέση» τους, αυτή που τους αρμόζει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου