Ο επανασχεδιασμός του παλαιού αεροδρομίου του Ελληνικού και της
ακτής του Αγίου Κοσμά σε ένα πολυπρογραμματικό σύνολο που θα περιλαμβάνει
μητροπολιτικό πάρκο, κατοικίες και χώρους πολιτισμού και αναψυχής δύναται να αποτελέσει
σημείο καμπής για την αστική και την αρχιτεκτονική ιστορία της πρωτεύουσας.
Ο ρόλος του έργου αυτού στον αναγκαίο μετασχηματισμό της πόλης στη μετά την κρίση εποχή και στην επανεκκίνηση και προώθηση της αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα, μέσω της ενεργοποίησης των δημιουργικών δυνάμεων που, εδώ και χρόνια, παραμένουν αδρανείς σε κατάσταση επαγγελματικής ύπνωσης, μπορεί να είναι καθοριστικός … (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΠΟΛΗ, 01.10.2018).
Μακάρι
να υπήρχαν και άλλες προσεγγίσεις,
υποθέσεις, προτάσεις, υποδείξεις και
κυρίως συμμετοχής σε ένα ευρύ διάλογο στο μεγάλο θέμα της ανάπλασης και διαμόρφωσης
του χώρου του πρώην αεροδρομίου των Αθηνών, στο Ελληνικό.
Το
άρθρο μας προξένησε πολλές απορίες και μας προβλημάτισε, αλλά το σημαντικό θέμα
είναι ότι ο τίτλος δεν έχει καμιά σχέση
ή μικρή σχέση με την πραγματικότητά. Δεν πρόκειται για
«εθνική
ευκαιρία», αλλά για επιχειρηματικά πλάνα που υποψιαζόμαστε ότι θα καταλήξουν σε
«αμερικανικά ή άλλα πρότυπα», όπως έγινε και με το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος και
παλιότερα με το Μέγαρο Μουσικής. Αντιγραφές, όχι νεοελληνικά ίσως καινοτόμα
σχέδια που θα εξέπεμπαν την προσωπικότητα μιας νέας Ελληνικής φυσιογνωμίας και
κουλτούρας.
Δεν θέλουμε
να γίνουμε μάντεις κακών. Αλλά τίτλος «εθνικός» θα μπορούσε να έχει νόημα αν υπήρχε
ένα κύμα προβληματισμών, συζητήσεων τουλάχιστον, προτάσεων, ιδεών και σχεδίων
για τη μορφή και την εξέλιξη του συνόλου της πόλεως των Αθηνών και των άλλων
Ελληνικών μικρών και μεγάλων ή μεγαλύτερων πόλεων, όπως έχουμε στο
παρελθόν διατυπώσει στο Ημερολόγιο Απλά και Κατανοητά (βλέπετε π.χ. https://simpleandclear.blogspot.com/2017/11/do-it-yourself.html
και https://simpleandclear.blogspot.com/2016/06/201.html
και άλλες στο Ημερολόγιο Απλά και Κατανοητά.).
Πιστεύουμε
ότι η μόνη καινοτόμας πρόταση μέχρι τώρα είναι η δημιουργία του Ασκληπιείου
Πάρκου Αθηνών (http://asclepieion.mpl.uoa.gr/parko/ 1994). Η εξαγωγή του μοντέλου θα μπορούσε να δημιουργήσει
μοναδικές ευκαιρίες για την Ελλάδα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου